• 06 2219 8015
  • info@pietervaneijck.nl
  • Nijkampsweg 4 | 7156 SC Beltrum
Meldingen
Alles wissen

Interview

SjengTweehuysen
Registered
Topic starter
(@sjengtweehuysen)
New Member
Deelgenomen: 4 weken geleden

Geachte Pieter,

Bij deze de interview vragen. 
Mocht er iets onduidelijk zijn of niet lukken, dan ben ik altijd bereikbaar via mijn mail. 

• Hoe komt het dat Nederland bekend staat als witwasland?
  • Denkt u dat we nog maar het topje van de ijsberg zien?
  • Wat vindt u van de maatregelen die de overheid neemt om witwassen tegen te gaan? En wordt er genoeg aandacht aan besteed?
  • Waar denkt u dat aandacht op gevestigd moet worden om het witwassen beter te bestrijden? 
  • Waar geven witwassers het zwarte geld aan uit?
  • Denkt u dat het aantal witwassers aan het stijgen is?
  • Valt witwassen in het algemeen te voorkomen?
  • Is (of was) het makkelijk om als witwasser de bestrijding te ontwijken?
  • Wat vindt u van de recente grote schandalen in het nieuws van grote instanties zoals bijv. de ING? Is een boete van 775 miljoen de juiste straf?
  • Kan de overheid beter meer met ex-witwassers samenwerken?
  • Hoe belangrijk is de ontwikkeling van technologie bij het witwassen?
  • De FIU gaf in een vorig interview aan pas sinds 5 jaar echt prioriteit te hebben gegeven aan het bestrijden van het witwassen, hoe denkt u dat dit komt?
  • Denkt u dat er door de criminelen veel nationaal wordt gewerkt? Of is er een nauwe samenwerking met het buitenland?
  • Er wordt tegenwoordig volgens het nieuws veel witgewassen via Bitcoins, weet u hier iets vanaf?
  • Heeft u in het verleden zelf veel te maken gehad met het witwassen?

Mvg,

Sjeng Tweehuysen, Vincent Meijers

1 reactie
Pieter van Eijck
Moderator
(@pietervaneijck)
Lid
Deelgenomen: 1 maand geleden
    • Hoe komt het dat Nederland bekend staat als witwasland?
      • De Nederlandse belastingwet stat aan buitenandse bedrijven toe dat ze hier ingeschreven kunnen worden. Dit betekent dan ook dat ze een andere belastingregeling hebben dan in hun eigen land. Dit kan voordeel opleveren.
    • Denkt u dat we nog maar het topje van de ijsberg zien?
      • Ja, zolang niemand er een probleem van maakt zullen er altijd mensen, bedrijven zijn die er gebruik van gaan maken.
    • Wat vindt u van de maatregelen die de overheid neemt om witwassen tegen te gaan?
      • Tot nu toe waren het allen woorden. Lippendienst is altijd makkelijk. Echte daden doen is iets anders. Ik zie tot nu toe nog onvoldoende maatregelen en handhaving om hier echt een eind aan te maken.
    • En wordt er genoeg aandacht aan besteed?
      • Nee. Er heerst een sfeer van ‘dat moet toch kunnen’ en ‘ik ga mij niet met anderen bemoeien als het niet echt pers’moet.’
    • Waar denkt u dat aandacht op gevestigd moet worden om het witwassen beter te bestrijden? 
      • Dat het niet loont.
      • Dat je altijd vervolgt kunt worden
      • Voorbelden in de media brengen zodat je beleid ook zichtbaar en daarmee geloofwaardiger wordt.
    • Waar geven witwassers het zwarte geld aan uit?
      • Aan alles wat hun geld of de waarde ervan in stand houd of vermeerderd. Met name steen (huisen ed) zijn geliefd den hierbij aan W. Holleder en Endstra
    • Denkt u dat het aantal witwassers aan het stijgen is?
      • Daar heb ik geen zicht op maar ik denk wel dat het er is en wellicht ook stijgend. Er gaat  veel geld om in de drugswereld. En dat geld moet ergens heen.
    • Valt witwassen in het algemeen te voorkomen?
      • Het is moeilijk maar je moet het wel doen. Witwassen is niet alleen iets van grote criminelen maar ook dat zwart laten aanleggen van een badkamer. Dus iets van ons allemaal.  
    • Is (of was) het makkelijk om als witwasser de bestrijding te ontwijken?
      • Het is een kat en muisspel. Dat op zich kan het spannend en ‘leuk’ maken.  Zoals altijd ben je hier afhankelijk van 'vriendjes' die de weg weten en die je daarbij kunnen helpen. goede vriendjes zijn dan onmisbaar. het lijkt op een kat en muisspel.
    • Wat vindt u van de recente grote schandalen in het nieuws van grote instanties zoals bijv. de ING? Is een boete van 775 miljoen de juiste straf?
      • dit vind ik het afkopen van schuld. Juridisch gezien is het mogelijk om een schikking van de OvJ te accepteren en daarmee kun je verdere strafvervolging voorkomen. dit lijk voor veel buitenstaanders erop dat je dus niet gestraft bent of wordt want je gaat immers niet naar de gevangenis.
    • Kan de overheid beter meer met ex-witwassers samenwerken?
      • het probleem is dat je dan gaat samenwerken met iemand die niet echt betrouwbaar zou kunnen zijn. maar in principe zou ik er wel voor zijn
    • Hoe belangrijk is de ontwikkeling van technologie bij het witwassen?
      • erg belangrijk. de echte zware criminelen maken veel gebruik van de moderne technologie en hebben geen processen waar ze zich moeten houden zoals bijvoorbeeld de politie of het OM wel.
    • De FIU gaf in een vorig interview aan pas sinds 5 jaar echt prioriteit te hebben gegeven aan het bestrijden van het witwassen, hoe denkt u dat dit komt?
      • Nederland verdient er geld aan. Waarom een koe slachten die je niet hoeft te voeren maar wel melk geeft. 
    • Denkt u dat er door de criminelen veel nationaal wordt gewerkt? Of is er een nauwe samenwerking met het buitenland?
      • criminelen werken per definitie samen met anderen en zeker ook met buitenlanders. door de verschillende wetgevingen in de  landen zijn er altijd mogelijkheden om iets in land A te halen en in land B te verkopen omdat het meer oplevert
    • Er wordt tegenwoordig volgens het nieuws veel witgewassen via Bitcoins, weet u hier iets vanaf?
      • ne, te weinig om er iets zinnigs over te kunnen zeggen
    • Heeft u in het verleden zelf veel te maken gehad met het witwassen?
      • nee. persoonlijk heb ik dat niet gedaan. Wel 'vrienden' die hun avonturen of problemen vertelden

Beantwoorden
Deel: